Gyermekülés Vásárlás

Szabványok, méretek, és az autónk lehetőségei

A biztonsági gyerekülés elsődleges feladata a gyermekélet védelme egy baleset során. Két haladó autó sebessége az ütközéskor összeadódik, és elképzelni nem lehet azt az ütközési energiát, ami át fog haladni az autókon, a gyerekülésen és az emberi testeken. Tehát: a korszerű biztonság a legfontosabb. Ezért fejlődik a gyerekülés-gyártás technológia rohamos tempóban.

De mitől lesz a gyerekülés biztonságos?

Korcsoportok

A gyermek testméretének és testsúlyának megfelelő gyerekülésben kell ülnie a gyermeknek. Több korcsoportos gyerekülés választása esetén nagyon fontos a belső térszűkítő és persze az ütéselnyelő részek kialakítása.

Korcsoport Életkor

Gyermek súlya

 Testmagassága
0+ 0-1 év 0-13 kg 40-85 cm
1 1-4 év 9-18 kg 80-105 cm
2/3 3,5-12 év 15-36 kg 100-135 cm

Mikor váltsunk gyerekülést?

0+ korcsoport: amikor a csecsemő fejbúbja túlnő a hordozó felső peremén vagy a lábai már nem férnek el kényelmesen.

1-es korcsoport: amikor a gyermek feje túlnőne a felső peremen, vagy már szélességében nem fél el a gyermek.

2/3-as korcsoport: 150 cm testmagasságig kötelező a gyermekbiztonsági rendszer használata, illetve amíg a gyermek eléri a 12 éves kort.

Magyarországon 135 cm felett lehet használni R44 szabványos ülésmagasítót a klasszikus gyerekülés helyett, ami lényege, hogy a gyermek olyan magason üljön, hogy az autó biztonsági öve megfelelő szögben haladjon át a gyermek vállán és mellkasán.

Ha a gyermek eléri a 12 évet, de még nincs 150 cm magas: javasolt az ülésmagasítót továbbra is használni a kiskorú esetében, mert az autó biztonsági övét legalább 150 cm testmagassághoz tervezték!

Gyerekülés rögzítése az autóba

  • Isofix
  • Isofix + Top Tether
  • az autó 3-pontos biztonsági övével

 Hasznos tudni:

  • 1990 óta létezik az ISOFIX szabvány, de kb. 20 év kellett ahhoz, hogy a személyautók mindegyikébe bekerüljön, mint alapfelszereltség. Sokáig ez extrának számított.
  • 2011 óta már kötelező az ISOFIX beépítése minden új személyautóba, legalább a két hátsó utasülésen. 
  • A 2014 után gyártott autókban már kötelező a Top Tether karabíneres pánt megléte, ami egy harmadik csatlakozó pont beépítése a járművekbe. A Top Tether-ről lentebb lesz részletes leírás.

Szabványok, előírások az EU-ban

ECE R44/04 - Az R44 tulajdonképpen a standard előírás, az alapvető követelményeket tartalmazza, de például még nem teszi kötelezővé az oldalvédelem beépítését vagy az Isofix használatát. A 04-es változat 2005 óta van érvényben mostanáig, a korábbi /01, /02, /03 változatok az 1990-es évek óta léteztek, de azokat már tilos használni. Az R44 előírás tehát az alapvető gyártási és alapvető biztonsági elvárásokat tartalmazza. A gyártók persze dönthetőknek úgy, mint ahogy a Maxi-Cosi gyártója a Dorel cég is, hogy az R44 alapján gyártott gyereküléseit is magasabb elvárások szerint gyártja, pl. beépített oldalvédelemmel és isofix-szel; tehát többet nyújt, mint amit az R44-es szabványleírás tartalmaz.

Ezért veszélyes az ismeretlen gyártók ismeretlen hátterű, bár fantáziadús márkanévvel ellátott, de túl olcsó gyereküléseit választani, mert hiába van rajta az R44/04 jelölés, ha a termék a mai kor elvárásaitól jócskán elmarad, illetve semmit nem tudni a gyártó szakmai tevékenységéről, pl. mit tesz a gyermekbiztonság terén, ellenőrizteti-e a termékeit, pl. ha a gyerekülései soha nem jártak törésteszteken, egyik fajtája se, mert akkor a gyereküléseinek a balesetbeni viselkedéséről sincs adat. Ezért érdemes a drágább, de a gyerekülésbiztonság érdekében sokat fejlesztő és tesztelő gyártók termékeit választani. Elvégre a gyermekek életvédelméről van szó.

ECE R129 (köznapi nevén: i-Size) - megnövelt biztonságot garantál, ez a legújabb és legmagasabb szintű védelem az ENSZ 2013-as jóváhagyása szerint, tehát az R129 szabvány szerint gyártott gyerekülésnek a legkorszerűbb elvárásnak kell megfelelnie, és ezek a következők:

  • kötelező min. 15 hónapos korig hátramenetben szállítani a gyermeket, de legyen lehetőség ennél tovább is
  • kötelező a beépített oldalvédelem (fej, nyak, csípő)
  • kötelező az Isofx - ezért az R129 i-Size szerinti üléseket csak Isofix-es autókban lehet használni

HASZNOS TUDNI: Az ECE R44/04 és ECE R129 szabványelőírásokat az ENSZ hagyja jóvá, tehát az Európai Nemzetek Szervezete. EU-s szabványokról van szó. Az USA-ban gyártott gyerekülések az EU-ban hivatalosan nem használhatók, ott más szabványok vannak. Vannak olyan terméktulajdonságok is, melyek az EU-ban nem engedélyezettek. 

Kényelem, dizájn és felhasznált anyagok

Egy éves kortól kezdve javasolt a gyermekkel együtt választani az új gyerekülést, hogy a gyermek kipróbálhassa, beleülhessen, kényelmes-e a számára. Fontos, hogy combjai jól fekszenek-e az ülőfelületen, ne csak a combközépig érjen az ülőrész, ne legyen az ülőfelület megspórolt... Az ülőfelület és a háttámla ergonómiai formája és párnázottsága is fontos, hiszen a felnőttek is örülnek annak, ha kényelmes ülésben ülnek akár a rövid, akár a hosszú autós utazás során. 4 éves kor felett pedig, amikor a gyereket az autó biztonsági övével kell rögzíteni a gyerekülésbe, a gyerekek szeretik már maguk kezelni az övbecsatolást, ezért az is fontos, hogy az övcsat kezelése is könnyed legyen a számára. 

Számítani kell arra, hogy a gyerek majd útközben esetleg kicsatolja magát, csak úgy szórakozásból, ezért meg kell tanítani, hogy ez tilos. Következetesen amint lehet, meg kell állni és nem menni addig tovább, míg a gyermek vissza nem csatolja magát. A felnőttek is mindig azonnal csatolják be magukat, és ezt kérjék a nagyobb gyermektől is; az autó egy centit se haladhat az övbecsatolás nélkül - erre kell szoktatni a gyerekeket.

A gyerekülésgyártásban felhasznált anyagok is időnként változnak. Néha kiderül egy-egy összetevőről, amit éveken át használtak a műanyaggyártásban vagy a textilanyag gyártásban, hogy nem annyira biztonságos akkor, ha nagyobb mennyiségben az emberi szervezetbe jut. Ilyenkor akkor is kivonják azt az összetevőt a gyerekülésgyártából, ha a gyerekülésben csak minimális mennyiségben volt jelen és semmilyen veszélyt nem jelentett a gyermekre nézve. Ha a már legyártott gyerekülések mindegyike forgalomban maradhat, a gyártó nem vonja vissza a termékeit, akkor az azt jelenti, hogy a komplett gyerekülés, mint termék, nem jelent veszélyt a gyermekre.

Autóválasztó Lista

Bár a Maxi-Cosi gyerekülések univerzális besorolásúak, tehát a legtöbb autóba megfelelőek, mégis nem árt ellenőrizni, hogy a kiválasztott Maxi-Cosi gyerekülés abba az autóba, amivel a család rendelkezik, a gyártó által is javasolt-e. Főleg az Isofix rögzítésű autóknál fontos ez, mert az Isofx-es gyerekülések kiterjedése, mérete, kialakítása esetleg nem teszi lehetővé minden autóban a használatát.

>>> Autóválasztó Lista <<<

Mit kell tudni a harmadik rögzítési pontokról?

Támasztóláb és Top Tether

Az Isofix-es gyereküléseket 0-4 éves korban az Isofix mellett kötelező egy harmadik rögzítési ponttal is ellátni, a nagyobb stabilitás érdekében. A nagyobb stabiltiásra, és arra, hogy a gyerekülés semmi esetre se csavarodjon ki egy kicsit se a helyéről, baleset helyzetben van szükség, és azért fontos ez a 0-4 éves korra gyártott gyerekülése esetén, mert a 4-5 éves kor alatti gyermekeket kell a leginkább védeni egy autósbalesetben (nyak, fej, törzs).

A Támasztóláb az Isofix rögzítésű bázistalpakra és talpas gyerekülésekre jellemző 0-1 éves és 1-4 éves korban. Az autó talapzatához kell fixálni a lábat, így az Isofix fém karokkal rögzített gyerekülést az autó talapzatához is rögzítjük ezen a harmadik ponton a Támasztóláb segítségével.

A Top Tether karabíneres pánt a gyerekülésre van szerelve az Isofix-es gyerekülések esetében, melyeket 0-4 éves korra gyártanak és melyeken nincs Támasztóláb. Ha nincs Támasztóláb, akkor a Top Tether oldja meg a harmadik rögzítési pontot. A pántot beakasztjuk az autóban a Top Tether pontra, jól megfeszítjük a pántot, hogy a gyerekülést biztonságosan, feszesen tartsa. Mivel azonban a Top Tether számára szükség van az autóban egy csatlakozópontra, és ez a pont nincs jelen minden autóban, ezért a Top Tether használata csak azon autókban kötelező, melyekben megtalálni a Top Tether csatlakozási pontot. A 2014 óta gyártott járművekben már benne van, hátsó utasülésekkel is rendelkező személyautók esetén mindben. 

Oldalvédelem és a fej-nyak speciális védelme

A Maxi-Cosi már a kétezres évek elejétől használt beépített oldalvédelmet, szinte minden gyerekülésében, ez az SPS - Side Protection System.

Az oldalvédelem része a belső műanyagkialakítás, pl. hogy vannak lamellás részek és levegős részek is, melyek segítik a gyerekülés gyűrődését. Nem egy tömör műanyagról van szó, és nem egy olcsó műanyagról van szó, ami az első ütközés hatására kettétörik... Valamint az oldalvédelem fontos része az EPS habanyag, mely a fej, nyak és törzs oldalvédelmét jelenti, habár már a hátsó alső gerincszakaszhoz is beépítenek belőle, mert az EPS hatékonyan nyeli el az ütközési energia egy részét.

AirProtect Technológia: 2010 óta létezik ez a speciális fejvédelmi technológia, mely a Dorel cég saját szabadalma! Levegővel és ütődésekre felkeményedő szivaccsal töltött fóliakapszulák a 4-12 éves korra gyártott gyerekülésekben a fejrész két oldalába építve. Célja, hogy az oldalról történő balesetben vagy bármilyen ütközés esetén a fej ide-oda csapódása során az ütközési energiát legalább 20-25%-kal jobban tompítsa, mint a normál  oldalvédelmi technológia. Ezáltal nagyobb biztonságot nyújt a fejnek, kisebb a fejsérülés kockázata.

2010-ig a független töréstesztek során csak frontális ütközöséket vizsgáltak, és akkor még nem volt lehetőség a Maxi-Cosi RodiFix AirProtect és Rodi Airprotect gyerekülés oldalvédelmének független tesztelésére pl. egy ADAC teszten, mivel nem léteztek addig oldalütközési tesztek. A Maxi-Cosi gyártója a Dorel cég ezért erősen szorgalmazta és tevékenyen hozzájárult ahhoz, hogy az R129 i-Size szabványnak a létrejötte óta (2013) már része a kötelező oldalvédelem, így ezáltal a törésteszteken is létrehoztak egy új protokollt az oldalütközések vizsgálatára is, így már mind frontális, mind oldalütközés teszteket végeznek minden gyerekülésen, akár R44, akár R129 szerint készültek. Az AirProtect létrejötte tehát valóban forradalmi újdonság volt 2010-ben, és a későbbi hatása is.

AirProtect technológiás gyerekülések: Rodi AirProtect 15-36 kg, RodiFix AirProtect isofix 15-36 kg, Titan Pro G-Cell isofix 9-36 kg.

AirBag Technológia: gyerekülésbe beépített légzsák egyedül a világon csak a Maxi-Cosi AxissFix Air gyerekülésben van, 4hó - 3,5 éves korra. Ez a beépített légzsák is a Dorel gyártó saját szabadalma, 2016 óta létezik. Hideg levegővel töltött légzsákok a belső 5-pontos biztonsági öv vállpántjaiba építve. Egy másodperc töredékrésze alatt nyílik ki, majd egy másodperc alatt ki is ereszti a levegőt, agy pontosan a baleseti ütközés pillanatában megtartja és fix-en tartja a baba fejét, így védve a nyakcsigoláykat és a fejet. Az AxissFix Air  gyerekülés isofix-rendszerébe épített érzékelő jelzi az ütközést a légszák technológia részére. Mivel a légzsák még nagyon drága technológia, ezért jelenleg csak ez az egy gyerekülés rendelkezik vele, és a termék árát kb. 100.000 Ft-tal drágítja meg.

Gyerekülések és hordozók 0-1 éves és 0-4 éves korra

Gyerekülések 1-4 éves korra

Gyerekülések 4-12 év és 1-10 éves korra 

HASZNOS TUDNIVALÓ: Ha az EPS habanyag eltörik, mely az ütközési energiák hatékony elnyelése végett vannak a gyerekülésbe építve, szóval ha bármelyik EPS habanyagrész eltörik, az komoly dolog. Ekkor a habanyagrész energiaelnyelő funkciója sérül meg. A komoly gyártók már nem cserélik ki automatikusan, attól tartva, hogy a gyerekülés valójában balesetben sérült meg, és nme csupán a textilhuzat mosásakor tört el esetleg... Ezért a habanyag sérülésekor nagyon fontos, hogy a szülők értsék meg, a gyártónak szükséges van a valóságos és igaz információkra, hogy dönteni tudjon az EPS rész pótlásáról vagy inkább a komplett ülésváz cseréje mellett fog dönteni, vagy erre fogja a vevőt kérni. 

Ha textilhuzat csere miatt sérül meg az EPS habanyag, azt a gyártó pont olyan komolyan kezeli, mintha autósbalesetet szenvedett volna a gyerekülés.

Javasoljuk, kérje a szervizünk vagy a nagyker boltunk vagy egy viszonteladó partnerboltunk segítségét a huzat levételéhez és visszarakásához, ha fél attól, hogy közben az EPS habanyag megsérül.