GYIK

Gyakori Kérdések és Válaszok

Textilhuzat - kérdések és válaszok: 

1/ Felhasadt szövetanyag, lyukak a szöveten - beletartoznak a Dorel gyártó által vállalt 24 hónapos Normál Garanciába vagy az Élettartam Garanciába?

Nem garanciális, kizárólag akkor, ha az kifejezetten a varrásmentén található, illetve ha a lyuk vagy anyaggyengülés már a vásárlás pillanatában is megvolt. Tehát érdemes a vásárlás után otthon azonnal átvizsgálni a terméket és azonnal jelezni a forgalmazó vagy a márkaképviselet felé, ha látható szövetanyag sérülést talál. A későbbiekben az anyag kilyukadását nem lehet minden esetben gyári hibára visszavezetni, akkor sem, ha a Fogyasztó nem emlékezik majd arra, mikor és hol történt a meghibásodás.

2/ Könnycsepp, izzaadtságfoltok, étel-ital foltok a szöveten - ezek mikor garanciális esetek? 

Sohasem garanciális, hanem a normál használatból erednek. Ha óvni akarjuk a szövetet, akkor gyerekülések esetében huzatvédőt javasolt venni, babakocsi és mózeskosár esetében pedig az ülő/fekvő felületet le kell takarni.

3/ Hogyan vegyem le a textilhuzatot és hogyan mossam?

Kézzel javasoljuk mosni vagy kézi mosóprogramon 30 Celsius fokos vízben, mind a babakocsi, mind a gyerekülés textilhuzatát. A huzat levételét bemutatja a használati utasítás, illetve sok terméknél videók is segítik, keresse a honlapon a termékleírásnál vagy a youtube-on beírva: a termék konkrét neve pl. Maxi-Cosi Pebble és a 'cover' (huzat) szó megadásával.

 

Gyerekülés - kérdések és válaszok:

1/ Az autó első utasülésén használható-e gyerekülés?

Első utasülésen a 0. és 0+ korcsoportos gyerekülés (0-13 kg), vagyis az újszülöttek szállítása a hordozó-gyerekülésben csak kikapcsolt légzsák esetén megengedett. (A légzsák a gyermekekre halálos ütést mérhet, ha kinyílik.) Javasoljuk nem csak az első, hanem az oldal légzsákot is kikapcsolni! Ha nagyobb korcsoportos gyerekülést pl. 1-es (9hó - 4 év) vagy 2/3-as (4 év - 12 év) helyez rá az első utasülésre, akkor az autóülést a leghátsó pozícióba kell tolni, minél távolabb a műszerfaltól!

2/ Az autó hátsó utasülésére rátehető 3 gyerekülés?

Az autó típusától függ, hogy a hátsó utasüléseken elfér-e három gyerekülés. Kérdezze meg az autó márkaszervizt! 

3/ Hol a legbiztonságosabb az autóban utaztatni a gyermeket?

Az autó hátsó ülésén a középső ülésen, vagy a vezető mögötti hátsó ülésen. A legkevesbbé biztonságosnak az első utasülés (anyósülés) számít, mert baleset esetén a legtöbb sofőr önkéntelenül is saját életét védi, ha van rá módja, a mellette ülő utas kerülhet a legnagyobb veszélybe. Gyermeket szállítani a hátsó utasüléseken a biztonságosabb.

4/ Mindig kössem be a gyereket a biztonsági övvel, ha beültetem a gyerekülésbe?

Igen. A gyereket is, és a felnőtt saját magát is kösse be mindig, kis távolság és lassú haladás esetén is. Ha csak 10 km/h-val odébb gurulunk, akkor is be kell kötni a gyermeket, mert a kisgyerekek (de még sokszor egy 9-10 éves sem) tud egy hirtelen fékezéskor megkapaszkodni, és kieshet az ülésből, beverheti a fejét, mellkasát, stb. Akármilyen kis sebességgel halad az autó, frontális ütközés esetén (pl. dugóban haladás) a becsapódáskor az emberi test a saját súlyának többszörösével csapódik vissza (ostorcsapásszerűen), illetve csapódik ide-oda, ha nincs bekötve. 

5/ Milyen szorosan kössem be a gyereket a biztonsági övvel?

A biztonsági öv és a gyermek teste között egy ujjnyi rés legyen, ne több. Amikor a gyermek bundazsákban vagy nyári ruhában, szükség lesz a biztonsági öv állítására, hogy az egy ujjnyi rés biztosítva legyen.

6/  Balesetet szenvedtünk az autóval, használható-e a gyerekülés a továbbiakban, ha a gyerekülésen nincs látható nyoma sérülésnek?

Nem javasoljuk, mert a gyerekülés energia-elnyelő anyaga és váza hajszálrepedéseket tartalmazhat, melyek szemmel nem láthatók. már 30 km/h sebességnél hajszálrepedések keletkezhetnek a gyerekülés szerkezetén. Ha az autó javítható, akkor mindenképpen ki kell cseréltetni az autó-biztonsági övet is, mellyel a gyerekülés be volt kötve az autóba, mert az autó biztonsági öve aktiválódott a baleset esetén (befeszül), így már az sem biztonságos a továbbiakban.

7/ Melyek a gyerekülés REPÜLŐGÉPEN szállításának feltételei?

Nincsenek egységes nemzetközi szabályok. Mindig meg kell kérdezni a repülőtársaságot, felengedik-e a 0+ korcsoportos 0-13 kg gyerekülést (hordozót) a repülőre, csecsemőszállítás céljából. A Maxi-Cosi Citi SPS 0-13 kg és a Maxi-Cosi Pebble 0-13 kg hordozók hivatalosan is rendelkeznek a német TÜV certifikációval repülős szállításra. A repülőn a hordozót ugyanúgy menetiránynak háttal kell bekötni a repülő utasülésébe, azonban egy 2-pontos biztonsági övvel rögzítjük a gyerekülést az utasülésre. A kék övvezetőn át kell húzni a biztonsági övet és jó szorosan meghúzni azt. Ha kérdése van, forduljon az utaskísérőhöz, különbségek lehetnek a különböző repülőgépek utasülései között.

8/ Hol találom az ECE R44/03, ECE R44/04 vagy az ECE R129 (i-Size) szabványjelzést a gyerekülésen?

A Maxi-Cosi gyerekülések hátoldalán vagy az alján található egy narancssárga és egy fehér címke. A szabványjelölést a narancssárga címke tartalmazza.

9/ Mi a különbség az ECE R44/03, ECE R44/04 vagy az ECE R129 (i-Size) szabványok között?

Az ECE R44/03 címkével 2005-ig gyártottak gyereküléseket és ezek a termékek még mindig használhatók ugyan, de az elavult szabvány miatt már ezzel a jelöléssel új gyerekülés nem gyártható és nem forgalmazható az üzletekben. Az ECE R44/04 jelöléssel 2005 óta gyártanak gyereküléseket, ez egy standard minimum előírás, ami a mai napig érvényben van. 2013-ban megjelent az új ECE R129, a köznapi nevén "i-Size" szabvány, mely megnövelt biztonságot garantál, mely az ECE R44/04 esetében nem kötelező. Ilyen például az, hogy az i-Size előírás szerint készült gyerekülésekben kötelező a beépített oldalvédelem, kötelező születéstől 15 hónapos korig hátramenetben utaztatni a csecsemőt és kisgyermeket a fej és nyak védelmében, és kötelező az Isofix bekötéssel bekötni a gyerekülést az autóba, mert ez a legbiztonságosabb módja a gyerkeülés rögzítésének az autóban. Tehát i-Size-os gyerekülés csak Isofix-szel készül, ezért Isofix nélküli autóban nem használható i-Size szerint készült gyerekülés. Ez az, ami miatt az ECE R44/04 szabvány nem vonható ki egyenlőre. Az autók kb. 40%-a még Isofix nélküli. 2011. január óta az új autókban már kötelező az isofix beépítése legalább két hátsó utasülésen.

10/ Miért van szükség gyerekülésre az autóban?

Az Európai Unió területén a gyermek 135 cm testmagasságáig illetve 12 éves koráig kötelező a gyerekülés vagy ülésmagasító használata, és ezek ellátása legalább a minimum biztonságot garantáló ECE R44/04 jelöléssel, vagy a megnövelt biztonságot garantáló ECE R129 jelöléssel. Az autó védelmi rendszere önmagában nem elég a csecsemők és kisgyerekek számára a baleset vagy erős satufékezés során, mert nem tudnak megkapaszkodni, ellentartani sem, és testmagasságuk révén kicsúszhatnának a felnőtt biztonsági övből, vagy megfojtaná a kicsiket, a légzsákok pedig kifejezetten veszélyesek a gyenge gyermekkoponya, a fej és nyak számára. 

11/ Mi annak az esélye, hogy az autó felborul egy baleset során?

Bár nagyon eltérőek az egyes országokra jellemző balesettípusok, a nemzetközi kutatások szerint a legtöbb balesetet a frontális ütközés okozza. Második helyen áll az oldalütközés, ezt követi a hátulról történő becsapódás, és a felborulás, ami vel a balesetek kb. 5%-a végződik.

12/ Mi az 5-pontos biztonsági öv előnye?

A csecsemő és kisgyermek gyerekülések az alábbi 3 ok miatt készülnek 5-pontos biztonsági övvel:

1. Az ütközési erő az autóról a gyerekülésen át tovább halad a gyermek rögzített testrészein, mint a medence, csípő és vállak. 

2. Minél rögzítettebb az emberi test, annál biztonságosabb pozícióban van az autóban bármilyen baleset esetén (frontális, oldalütközés, hátulról jövő becsapódás, felborulás).

3. Az 5-pontos biztonsági övet könnyű a szülőnek kezelnie, a gyermek gyorsan változó testméretéhez beállítani újra és újra.

13/ Mi a hátránya az 5-pontos biztonsági övnek?

Nagyobb gyerekek megpróbálják középen kioldani a csatot vagy kihúzni a karjukat az övből. Ez leginkább azért van, mert a mindkét vállat lefogó övek korlátozzák a mozgást és kényelmetlenné válik az izgő-mozgó gyerek számára. Ezért azt tanácsoljuk a szülőknek, hogy jól magyarázzák el a gyermeknek, miért fontos, hogy ne húzzák ki a karjaikat a biztonsági övből, és miért kell, hogy szinte szorosan (1 cm mozgástér a test és a biztonsági öv között) legyen a gyermek bekötve. Sokszor persze az a legjobb megoldás a gyermek figyelmének elterelésére a biztonsági övről, ha a szülők szórakoztatják a gyermeket, pl. énekléssel, figyelemfelhívással a nézelődésre, mese mondással, játékkal, stb.

14/ Miért kapnak az Isofix-es gyerekülések magas biztonsági pontszámot a STIWA/ADAC törésteszteken? 

A STIWA/ADAC törésteszteken a Q típusú bábut használják. Ezek a bábuk nem mérik a gyengébb alhasi területekre mért terhelést, mivel ott nincs beépített szenzor. Azonban, mivel köztudott, hogy ez a puha testrész jelentős terhelést nyel el, amit a bábut viszont nem mér, ezért adnak magasabb biztonsági pontszámot.

15/ Az Isofix bekötés biztonságosabb, mint amikor a gyerekülést az autó 3-pontos biztonsági övével kötjük be?

Az Isofix bekötésnél alig van esélye annak, hogy hibásan kötjük be az autóba a gyerekülést, mivel szín- és/vagy hangjelzés segíti a helyes bekötést. Emellett, az Isofix rögzítés esetén összeépítjük a gyerekülést az autó karosszériájával, a holtjáték szinte nulla, és a gyerekülés onnan kiszakadni, kicsavarodni általában nem tud, ha jól van berögzítve. Ezért az Isofix a legbiztonságosabb. Az autó biztonsági övével bekötött gyereküléseknél sokkal magasabb a hibázás lehetősége (kb. 40%), mert sokan elsietik az alapos bekötést, esetleg túl lazára hagyják, vagy egyáltalán be sem kötik, csak beteszik a gyerekülést az autóba. Emellett, súlyos baleset, felborulás esetén, ha az autó utasterében sok tárgy repül ide-oda, és egy olyan, ami a gyerekülést rögzítő biztonsági övet megsértheti vagy kettévághatja, akkor a gyerekülés rögzítése akár meg is szűnhet. Ezért is az Isofix bekötés a legbiztonságosabb.

16/ Miért veszélyes a felnőtt légzsák a csecsemők és kisgyerekek számára?

A légzsák kicsapódik és mereven tartja a felnőtt testet. Ütése azonban a csecsemők és kisgyerekek számára végzetes lehet, hiszen sokszor a fejüket találná el a kinyitódó légzsák vagy a még gyenge mellkast. 

Ezért 0+ korcsoportban ki kell kapcsolni a frontlégzsákot, illetve nagyobb korcsoportban az autó utasülését szükséges a leghátsóbb pozícióba eltolni az első légzsáktól minél messzebbre. A legbiztonságosabb megoldás, ha az 1-es vagy 2/3-as korcsoportos gyerekülést a hátsó utasülésre helyezzük el az autóban.

Bár a légzsák első formáját 1955-ben alkotta meg egy svéd mérnök a Volvo gyárban, azonban sok éven át tartott a mai technológia kifejlesztése, hiszen túl nagyott ütött a légzsák kinyílás közben. A front légzsákot a 80-as években kezdték beépíteni a Volvo autókba, majd a 90-es évek középen az oldallégzsákokat is. Azóta már minden autómárkában elterjedt, de a csecsemőkre nézve még mindig túl kockázatos lenne a használata.

17/ Miért biztonságosabb menetiránynak háttal ültetve szállítani a csecsemőt és kisgyermeket az autóban?

A relatív nagy és nehéz babafej és gyenge babanyak könnyen megsérülhet erős fékezés vagy frontális ütközés során, hiszen ostorcsapásszerűen előre csapódik a fej. Egy 6 hónapos 8 kg-os baba feje körülbelül 2 kg. Ez a súly megsokszorozódik a frontális ütközés során, ami életveszélyes hatású lehet. A csecsemő feje  a felnőttkori testaránynak megfelelő méretét kb. 5 éves korára éri el.

18/ Mennyi a teljes élettartama egy gyerekülésnek?

A Maxi-Cosi gyerekülések intenzív használatra és kb. 10 év folyamatos használatra készülnek. Bár a gyereküléseknek nincs lejárati idejük, azonban a termék elhasználódását befolyásolhatja, hogy sokat állt-e tűző napon, leejtették-e kézből, történt-e vele baleset, stb. Ha nagyon elhasználódott a gyerekülés, nem szabad tovább használni. Ezért nem javasolt a másodkézből származó gyerekülés, különösen ha ismeretlen a termék előélete.

Babakocsi - kérdések és válaszok:

hamarosan :)