Mi az i-Size? Miért az i-Size?

2013. júniusban életbe lépett az i-Size ECE R129. Ezzel a gyerekülés-biztonság új szintre lépett.

A Maxi-Cosi gyerekülés márka gyártója, a holland székhelyű Dorel Europe aktívan részt vett az i-Size szabvány megalkotásában.

A világ első i-Size szabvány szerint készült biztonsági utazórendszere a Maxi-Cosi 2WayPearl + 2WayFix isofix talp, mely 2013. őszén került piacra.

Az új előírás olyan biztonsági követelményeket támaszt kötelező jelleggel egy gyereküléssel szemben, ami által fokozottabb biztonságot nyújt baleset során.

Bizonyos - ma már elengedhetetlnül fontos tartott - biztonsági elvárások a 2005 óta érvényben lévő ECE R44/04 standard szabványnál nem voltak kötelezőek, hanem a gyártóra volt bízva, hogy beépíti-e egy gyerekülésbe a fokozott védelmet vagy megelégszik a standard minőséggel.

Az új szabvány létrejöttére tehát a régi szabvány hiányosságai miatt volt szükség, na meg az autógyártás, gyerekülés-gyártás és az ezeket meghatározó biztonságtechnológia fejlődése tette lehetővé és szükségszerűvé!!

Mi állt az új i-Size szabvány létrejöttének hátterében?

Túl sok gyermek hal meg autóbalesetben.

A gyermekhalálozások legfőbb oka az autóbalesetek. S bár csökkent a gyermekhalálozások száma, de Európában így is minden héten 10 gyermek hal meg az utakon és körülbelül 1150 gyermek sebesül meg.

Források: WHO (2007), EEVC Munkacsoport 18 jelentése alapján (2006.február). Felmérés 12 európai országban, 0-14 éves gyermekek körében (2003)

Sok a rosszul bekötött gyerekülés.

Az autó biztonsági övével jól lerögzíteni az autóba egy gyerekülést sok szülő számára túl hosszaddalmas és bonyolult, így sokan, konkrétan a szülők 27%-a rosszul köti be a gyerekülést az autóba!

Ezt kiküszöbölendő, a legjobb megoldás az ISOFIX. Az Isofix-es ülések esetében csupán csak 4% a helytelen bekötések aránya!!

Tény: A standard ECE R44/04 szabványos gyerekülések több mint fele nem Isofix-es bekötésű, hiszen a régi szabvány nem teszi kötelezővé az Isofix használatát.

Tény: Az új i-Size ECE R129 szabványos gyerekülés azonban kizárólag csak Isofix-vel készülhet, hiszen a szabvány az Isofix-et kötelezően írja elő.

Tény: Az utakon még mindig sok a régi autó, amelyekben nincs Isofix. A 2006-2007 utáni autóknál ugyan már gyakrabban előfordulhat az Isofix - főleg mint plusz felszereltség, de a 2011. januártól forgalomba hozott új autók esetében azonban már alapfelszereltség az Isofix!

Tipp: Autócsere, autóvásárlás esetén ügyeljen arra, hogy legyen az autóban Isofix!

Túl hamar váltanak nagyobb gyerekülésre a szülők. 

Sok kisbaba túl korán, már 9-10 hónapos korában átkerül a 0+ korcsoportos gyerekülés-hordozóból egy nagyobb korcsoportos gyerekülésbe. A szülők a hordozó cipelését túl nehéznek ítélik meg, a babalábak pedig - a felnőtt számára kényelmetlennek tűnő módon -  kilógnak. A 1-es korcsoportos gyerekülést pedig már 9 kg testsúlytól lehet használni, így sok szülő egyszerűen ideje korán átvált egy nagyobb gyerekülésre. 

A legnagyobb gond ezzel az ECE R44/04 szabvány kapcsán az volt és van, hogy az 1-es korcsoportos gyerekülések legtöbbje csak menetiránnyal szemben, azaz előre néző pozícióban használható (míg a csecsemő a hordozóban hátrafelé nézett).

A hátrafelé néző pozíció, azaz a menetiránynak háttal utazás előnye 0-2 éves korban az, hogy erős fékezés vagy ütközés esetén a baba nyaka nem csapódik előre, hanem belehúz hátra a gyerekülés fejrészébe. 

Ha a gyermek 2 éves kora előtt előre néz, és a nyaka, feje többször előrerendül vagy ostrocsapásszerűen előre csapódik egy ütközés során, akkor komoly, végzetes nyak és fejsérülést szenvedhet a gyermek olyan balesetben is, amely a felnőttekre nézve nem volt súlyos. 

A gyenge izomzatú nyaknak egy relatív nehéz babafejet kell megtartania! A felnőtt fej-törzs testarányt a gyermek csak kb. 5 éves korára éri el.

A fej és a nyak a legsebezhetőbb testrészek egy ütközés során.

Ezért sokkal biztonságosabb minél tovább, de legalább 1,5-2 éves korig a menetiránynak hátrafelé néző pozícióban utaztatni a gyermeket! 

Az ECE R129 i-Size szabványos gyerekülésekben 0-15 hónapos korban kötelező a hátranéző pozíció biztosítása, mind a 0+, mind az 1-es korcsoportos gyerekülésekben! Így az összevont korcsoportos 0/1-es gyerekülésekben is. És javasolt amíg csak lehet, hátranéző pozícióban utaztatni a gyermeket!

Az oldalról történő becsapódások száma magas.

Az autóbalesetek 25%-a oldalütközéssel megy végbe. Azonban a független töréstesztek sokáig csak frontális ütközésben vizsgálták a gyerekülések viselkedését, hiszen maga az ECE R44 szabványok (a '90-es évektől létező ECE R4/01-02-03 majd a 2005 óta érvényben lévő ECE R44/04) egyike sem tette kötelezővé az oldalvédelmi rendszer beépítését egy gyermekbiztonsági rendszerbe, így annak tesztelésére sem létezett protokoll.

Az új ECE R129 i-Size szabvány létrejötte teremtette meg a szükségességét az oldalvédelmi törésteszteknek. Az i-Size szabványos gyerekülésekben már kötelező elem az oldalvédelmi rendszer, főleg a fej és nyak, valamint a csípő számára, így az tesztelhetővé vált.

Ma a gyereküléseket már frontális és oldalütközés teszteknek is alávetik, főleg amennyiben i-Size szabvány szerint készült ülésről van szó.

ÖSSZEFOGLALÁS

Az i-Size ECE R129 szabványos gyerekülés jellemzői tehát:

  1. Fokozott védelem mind oldalsó, mind frontális ütközésnél
  2. Kötelező oldalvédelem, kiemelten a fej és a nyak számára
  3. Kötelező 15 hónapos korig a gyermeket menetiránynak háttal ülő pozícióban szállítani, de ajánlott legalább 2 éves korig
  4. Kötelező az Isofix beépítés a gyerekülésbe, így az i-Size-os gyerekülés csak Isofix-es autóban használható
  5. Az Isofix biztosítja azt is, hogy szinte lehetetlen rosszul rögzíteni a gyerekülést az autóba
  6. A testsúly helyett a gyermek testmagasságát követi a gyerekülés besorolása, úgy mint a baba-gyerekruhák méretei cm-ben (innen jött az i-Size, magyarul valahogy így: az én-méretem)